Personeelshuisvesting

Hoe maak je een strategisch huisvestingsplan?

Het is enorm belangrijk voor een organisatie om een strategisch huisvestingsplan te hebben, waarbij je kunt denken aan een Personeelshuisvesting. Eigenlijk kan een organisatie met een strategisch huisvestingsmanagement alles optimaal faciliteren binnen de organisatie. Het doel is dan ook om de huisvesting van een organisatie op zo’n manier te regelen dat het goed aansluit bij de missie en visie van het bedrijf. Maar ook dat het bijdraagt aan het realiseren van hun strategische doelstellingen en het moet binnen het budget passen. Er moet rekening worden gehouden met al dit soort punten en deze zet je uiteen in een strategisch huisvestingsplan. Maar, hoe maak je zo’n plan dan precies?

Personeelshuisvesting

Waarom is een strategisch huisvestingsplan noodzakelijk?

Nou ja, om dus de organisatie optimaal te faciliteren. Maar zonder zo’n plan loopt de organisatie ook het risico om te kampen met te hoge huisvestingskosten, veel onrust op de werkvloer, beheer en onderhoud dat achterloopt en niet naar wens is of een werkomgeving die toch niet helemaal aanpast bij de organisatie en de medewerkers. 

Het concrete doel

Of wel, de huisvestingsvisie. Dit is ook wel de basis van het hele plan. Hier denk je na wat je als organisatie graag wilt bereiken. Je maakt hier vooral een hele algemene en organisatie-specifieke context.

Denk verder

Als organisatie ga je verder denken als je de huisvestingsvisie af hebt. Je gaat namelijk nu bezig met het maken van een huisvestingsstrategie. Hier ga je kijken naar hoe je de huisvestingsvisie in praktijk gaat brengen. Daarnaast ga je kijken naar de gevolgen van de acties die moeten worden genomen om dit doel te bereiken: wat betekent deze visie voor de locatie of het gebouw? En wat gaat er gebeuren met de kosten en kwaliteit etc.

Huidige situatie analyseren

Voordat je actie gaat ondernemen is het verstandig om de huidige situatie van de organisatie te analyseren. Het is noodzakelijk om te weten waar je op dit moment staat. Dit kun je doen op basis van een GAP-analyse. Je gaat het verschil tussen de momentele en de gewenste situatie nader bekijken, zodat je een nog beter beeld krijgt van hoe en wat je moet doen om tot het einddoel te komen.

Dit waren de punten die onmisbaar zijn in een strategisch huisvestingsplan. Het maakt niet uit of dit nou om een Personeelshuisvesting gaat of heel wat anders, dit plan is altijd de basis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *