Houd jij jezelf bezig met seo om je website, webshop of blogartikelen hoger te laten ranken in de zoekresultaten? Dan kan het slim zijn om je te focussen op het verkrijgen van featured snippets. Deze verschijnen in de zoekresultaten van Google, maar zien er anders uit dan normale zoekresultaten.

In het geval van uitgelichte posities wordt er bijvoorbeeld een specifiek stukje tekst, of een specifiek antwoord op een vraag uit je artikel weergegeven in de zoekresultaten van Google. Ook kan er bijvoorbeeld een afbeelding of video naast de tekst worden weergegeven. De uitgelichte posities verschijnen doorgaans op de eerste plekken in Google.

Op deze pagina ga ik enkele voordelen benoemen van uitgelichte posities. Na het lezen van deze tekst, wil jij waarschijnlijk ook posities in Google realiseren die uitgelichte posities weergeven.

featured snippets

Wat zijn de voordelen van featured snippets?

Je kunt profiteren van meerdere voordelen als Google je posities weergeeft als uitgelichte posities. Hieronder zal ik er 3 benoemen.

1. Krijg meer organisch verkeer op je website

Het eerste voordeel van een uitgelichte positie is dat je meer bezoekers via Google op je website kunt krijgen. De uitgelichte posities verschijnen namelijk vaak op de eerste 3 plekken van de zoekresultaten. Logischerwijs ga je op de eerste plekken veel meer verkeer krijgen dan wanneer je op positie 7 of 8 staat. Het is zelfs zo dat 33% van de gebruikers in Google op het eerste zoekresultaat klikt.

2. Krijg meer kliks naar je website

Je krijgt dus meer organisch verkeer op je website dankzij uitgelichte posities in Google. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat een uitgelichte positie een stuk groter is dan een normaal zoekresultaat. Als er bijvoorbeeld direct een antwoord of een relevante afbeelding verschijnt, trek je ook veel sneller de aandacht. Mensen zullen dan minder snel verder scrollen. Dit leidt allemaal tot meer kliks naar je site. Dit komt je webpagina en algehele website zeker ten goede.

3. Krijg meer autoriteit

Aangezien de uitgelichte posities er professioneel uitzien, denken mensen dat jij de meest waardevolle speler bent in je markt. Mensen denken namelijk dat Google vindt dat jij de beste informatie hebt gegeven, en Google hier een speciale positie aan heeft toegewijd. Uiteraard zullen mensen hierdoor sneller geneigd zijn jouw website te bezoeken dan een website zonder een featured snippet.