personeel

5 fouten bij het aannemen van personeel

Personeel is ontzettend belangrijk. Zij zorgen er namelijk voor dat een bedrijf draaiende wordt gehouden. Desondanks gaan ondernemers op dit punt regelmatig de fout in. Dit heeft grote gevolgen voor de efficiëntie – en daarmee de financiën – van het bedrijf. Onrust is nooit fijn. Gelukkig kun je van fouten leren. Ook van die van anderen. Daarom deelt Recruitment Backoffice in deze blog de meest voorkomende missers.

1. Onvoorbereid te werk

Tenzij je een heuse HR- of P&O-afdeling achter je hebt staan, is het aannemen van personeel niet jouw enige taak. Hierdoor kan het er wel eens bij inschieten om het proces naar behoren voor te bereiden. Zo wordt een kandidaat tijdens een sollicitatiegesprek niet voldoende getest op de soft skills en de culturele fit. En dat is zonde. Daarnaast worden zaken als administratie er vaak te snel doorheen gejast. De backoffice uitbesteden kan bij laatstgenoemde de juiste oplossing bieden.

2. Iemand te snel aannemen

In de zoektocht naar nieuwe medewerkers sta je vaak onder grote druk. Jouw team heeft liever gisteren dan vandaag een nieuwe collega. Werkzaamheden blijven liggen en klanten raken ongeduldig. Toch is het belangrijk om iemand te vinden die perfect bij het bedrijf past. Met een foute match maak je namelijk niemand blij. Kom je er toch niet onderuit? Geef dan een tijdelijk contract.

3. Talent laten gaan

Jammer, het is geen match. Als eindbeslisser moet je deze zin vaak genoeg aan de kandidaten mededelen. Meen je echter oprecht wat je zegt en is de sollicitant iemand die je liever niet ziet gaan? Houdt deze persoon dan binnen door een nieuwe rol voor hem of haar samen te stellen. Talent is namelijk schaars!

4. Een kopie van jezelf

Je ziet het volgende probleem vooral bij beginnende ondernemers. Zij zijn geneigd om mensen aan te nemen die veel op zichzelf lijken. Ze hebben dezelfde skills, meningen en karaktertrekken. Dit is echter een verarming van het werkklimaat. Het is namelijk goed voor het bedrijf om nieuwe ideeën toe te laten. Problemen worden vaak sneller en efficiënter opgelost.

5. Vasthouden aan een ‘cultuur’

Als werkgever ontkom je er niet aan: jouw bedrijf trekt een bepaald type personeel aan. Jonge honden of juist de oudere garde. Dit moet echter niet een reden worden om alleen in die specifieke vijver te vissen. Een ‘afwijkende’ kandidaat kan jou namelijk veel bieden!