Het kiezen van een naam voor uw bedrijf is een van de belangrijkste beslissingen die u zult nemen. De naam van uw bedrijf weerspiegelt meestal de waarden, de missie en de doelstellingen. Het geeft ook aan wie u als organisatie bent voor potentiële klanten, werknemers, investeerders, partners, enz. Bij het overwegen van deze beslissing zijn er drie dingen die u in gedachten moet houden:

1. Wat is een goede naam voor uw bedrijf

De naam van uw bedrijf moet duidelijk weergeven wat u doet, wie u bent en waar u voor staat. Hij moet een gevoel van vertrouwen in uw diensten of product opwekken. U moet ook nadenken over de sleutelwoorden die uw bedrijf beschrijven. Is het een restaurant dat “Eat-at-Joe’s” heet? Dat is geen goede bedrijfsnaam, want niemand zou weten of u gazononderhoud, donuts of zeevruchten aanbiedt. U kunt online zoeken om te zien hoeveel bedrijven uw gewenste bedrijfsnaam hebben, wat de beslissing voor u nog gemakkelijker zal maken.

2. Hoe stelt u een lijst van namen op

Het kan moeilijk zijn om een lijst van namen voor uw bedrijf te bedenken, er zijn namelijk veel verschillende dingen die u in overweging moet nemen bij het kiezen van de perfecte naam. U moet een lijst samenstellen van 10 tot 20 verschillende namen die u aanspreken en die voldoen aan de hierboven geschetste criteria. De onderstaande tips zullen u helpen bij het samenstellen van uw lijst:

  • Denk na over het soort naam dat je wilt (bijv. pakkend, gedurfd, verfijnd).
  • Vermijd het gebruik van algemene woorden (bv. “Een bedrijf”).
  • Controleer de spelling en zorg ervoor dat er geen handelsmerk op rust of dat een ander bedrijf hem al heeft.
  • Verzin een paar goede namen door te brainstormen met vrienden of familieleden die misschien hele goede ideeën hebben.

3. Controleer de potentiële bedrijfsnaam

Vervolgens moet je de merknaam checken bij de handelsregisters, voor het geval iemand anders die naam al heeft gekozen. U kunt dit doen door contact op te nemen met uw bron van wettelijke registratie, ongeacht of dit een stad, provincie, staat of land is.

Bedenk daarna een paar namen die lijken op uw bedrijfsnaam en zoek online om te zien hoeveel andere bedrijven dezelfde naam hebben gekozen. Als u merkt dat twee bedrijven dezelfde naam hebben gebruikt, is het tijd voor een aanpassing.

Een andere manier om te controleren of uw naam uniek is, is het gebruik van Google Adwords Keyword Tool. Met deze tool kunt u een trefwoord invoeren en vervolgens zien welke trefwoorden populair zijn voor die term.

Als je er na het lezen van dit artikel nog steeds niet uitkomt kan je ook altijd de hulp van een professional inhuren. Er zijn meerdere organisaties die zich specialiseren in de branding van een onderneming, dus wie weet kunnen die wel iets voor je betekenen.